Algemene voorwaarden ThermoSolutions BV
Algemene voorwaarden ThermoSolutions BV (Consumenten)
ARTIKEL 1 – Definities
1.1
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtnemer: ThermoSolutions B.V. en alle aan haar gelieerde rechtspersonen, de gebruiker van deze algemene voorwaarden, hierna aangeduid als ThermoSolutions;
- Opdrachtgever: de Consument, zijnde particuliere wederpartij van ThermoSolutions;
- Consument: de Opdrachtgever;
- Werkdag: een doordeweekse dag niet zijnde een algemene of ter plaatse van het
werk erkende of door de overheid dan wel bij of krachtens de voor de opdrachtnemer geldende CAO voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag;
- Werk: Het conform opdracht uitvoeren van isolatiewerkzaamheden;
- Schriftelijk: onder schriftelijk worden ook digitale communicatiemiddelen zoals email verstaan;
- Persoonsgegevens: alle informatie afkomstig van opdrachtgever betreffende of herleidbaar tot een natuurlijk persoon (‘betrokkene’) die door opdrachtnemer wordt verwerkt vanwege de uitvoering van het werk in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen ThermoSolutions en een Opdrachtgever.
2.2
De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met ThermoSolutions, voor de uitvoering waarvan door ThermoSolutions derden dienen te worden betrokken
2.3
Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. ThermoSolutions en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
2.4
Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
2.5
Indien ThermoSolutions niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat ThermoSolutions in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
ARTIKEL 3 – Aanbod
3.1
Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. Het aanbod is informatief en geheel vrijblijvend zonder verplichting om tot het sluiten van een overeenkomst over te gaan. In het geval er een elektronische bevestiging gestuurd wordt van een eerder schriftelijk gedaan aanbod, of dit schriftelijk aanbod daarna online wordt weergegeven, prevaleert in het geval er verschillen zijn tussen die twee het schriftelijke aanbod.
3.2
Het aanbod is gebaseerd op de gegevens van en verstrekt door de Consument, het wordt voorzien van een dagtekening en is voor ThermoSolutions bindend gedurende 30 dagen na de datum van dagtekening tenzij ThermoSolutions binnen deze periode schriftelijk het aanbod herroept dan wel wijzigt. Na deze termijn is de aanbieding vervallen, tenzij ThermoSolutions instemt met een langere termijn en de alsdan gewijzigde condities.
3.3
Het aanbod, samen met het vermelde in de offerte, omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen die voldoende is om een beoordeling van het aanbod door de Consument mogelijk te maken.
3.4
Het aanbod omvat de prijsopbouw die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd als aangegeven op de offerte.
3.5
Het aanbod komt pas definitief tot stand na een inspectie van het te isoleren object door ThermoSolutions. Iedere prijsopgave tot die tijd is voorlopig, en onder voorbehoud van inspectie. De inspectie wordt gedaan ter onderbouwing van het te maken of gemaakte aanbod. De inspectie van het object is gebaseerd op steekproefsgewijze waarneming en dus nooit volledig. Het kan derhalve voorkomen dat op de dag van de uitvoering door het uitvoerende team technische gebreken of andere karakteristieken aan het gebouw geconstateerd worden die ofwel:
– De veiligheid van het uitvoerend team in gevaar zouden brengen;
– Het isoleren in lijn met de KOMO proces richtlijnen (waar van toepassing) of anderzijds deugdelijk aanbrengen van het isolatiemateriaal onmogelijk maken;
– De inzet van speciaal materieel noodzakelijk maken, anders dan het standaard materieel wat de ThermoSolutions uitvoeringsteams tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld hoogwerkers), een meerwerk impliceren van meer dan 15% van de offerte som.
3.6
In gevallen zoals beschreven in artikel 3.5 is ThermoSolutions gemachtigd om eenzijdig en kosteloos het aanbod te herroepen en/of van de tot stand gekomen overeenkomst af te zien. In gevallen zoals beschreven onder 3.5 zal, wanneer uitvoering van het werk technisch nog mogelijk is, een nieuw aanbod gedaan worden aan de Consument. Het staat de Consument dat vrij dit nieuwe aanbod al dan niet te aanvaarden.
3.7
De Consument, dan wel diegene die een aanbod van ThermoSolutions heeft ontvangen, geeft ThermoSolutions toestemming om de aan ThermoSolutions verstrekte (contact) gegevens te gebruiken voor toekomstige aanbiedingen omtrent woning verduurzaming. De gegevens zullen niet aan derden worden doorgegeven, anders dan aan directe onderaannemers die deze gegevens nodig hebben voor het maken van het aanbod dan wel de uitvoering van de verduurzamingsmaatregel .
ARTIKEL 4 – Totstandkoming van de overeenkomst en annulering door de Consument
4.1
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de Consument, mondeling, schriftelijk of elektronisch. Het ondertekenen door de Consument van de offerte en/of het inspectieformulier wordt expliciet beschouwd als het aanvaarden van het aanbod en het tot stand komen van de overeenkomst. Een ontvangen (digitaal) ondertekende offerte, dan wel een in-gescande of gefaxte kopie van deze ondertekende offerte, alsmede een met expliciete toestemming van de Consument opgenomen telefoongesprek waarin opdracht gegeven wordt door de Consument, wordt door ThermoSolutions erkend als een tot stand gekomen overeenkomst.
4.2
ThermoSolutions kan een tot stand gekomen overeenkomst annuleren in gevallen zoals beschreven in artikel 3.5 en 3.6
4.3
De Consument kan een tot stand gekomen overeenkomst annuleren. Als de overeenkomst tot stand gekomen is op een manier zoals beschreven in de Wet Kopen of Afstand (bijvoorbeeld online), dan heeft de Consument recht op 14 dagen bedenktijd, gedurende welke hij zonder opgaaf van redenen en kosteloos de overeenkomst kan herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag van de sluiting van de overeenkomst. In overige gevallen alsmede als de herroepingstermijn verstreken is, mag ThermoSolutions de Consument annuleringskosten in rekening brengen: EURO 350,- ex BTW voor overeenkomsten waarvoor de werkzaamheden nog niet of niet binnen 3 werkdagen na de annuleringsdatum zijn ingeroosterd. De volledige offertesom wordt als annuleringskosten in rekening gebracht bij annuleringen binnen 3 werkdagen voor de ingeroosterde uitvoeringsdatum.
ARTIKEL 5 – Verplichtingen van ThermoSolutions
5.1
ThermoSolutions zal het werk deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. ThermoSolutions zal ervoor zorgdragen dat het inplannen en uitvoeren van het werk gebeurt binnen een redelijke termijn – mits de Consument zich ook redelijkerwijs beschikbaar maakt.
5.2
ThermoSolutions neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
5.3
a.
ThermoSolutions is verplicht de Consument te wijzen op:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de Consument verlangde constructies en werkwijzen;
– herkenbare gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de Consument ter beschikking zijn gesteld;
Een en ander tenzij ThermoSolutions deze gebreken of onjuistheden niet kende of redelijkerwijze niet behoorde te kennen;
b.
Uitdrukkelijk wordt vermeld dat ThermoSolutions geen bouwkundige beoordeling van het object verricht. ThermoSolutions is geen bouwbedrijf. Eventuele gebreken in de bouwkundige staat van het pand (zoals koudebruggen, cementbaarden, scheuren of vochtproblemen) vallen buiten de aansprakelijkheid van ThermoSolutions. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van eventueel noodzakelijk bouwkundig onderzoek voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden”.
5.4
Als tijdens de inspectie of voorafgaand aan de uitvoering technische complicaties, gebreken of onjuistheden ontdekt worden die uitvoering in lijn met de KOMO proces richtlijnen of op een andere wijze deugdelijk isoleren onmogelijk maken en dit schriftelijk (in de offerte of anders) aan de klant is medegedeeld en de klant alsnog de opdracht geeft te isoleren kan ThermoSolutions niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade of andere gevolgen die hiermee samenhangen.
5.5
ThermoSolutions draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake kundige personen.
5.6
ThermoSolutions vrijwaart de Consument tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te verwijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van ThermoSolutions zelf dan wel zijn ondergeschikten of andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen. Dit tenzij ThermoSolutions van tevoren in het schriftelijke aanbod de Consument erop gewezen heeft dat er risico’s op schade bestaan, en dat de klant expliciet ingestemd heeft deze risico’s te nemen.
ARTIKEL 6 – Verplichtingen van de Consument
6.1
De Consument werkt mee aan het maken van een afspraak op een voor beide partijen geschikt moment voor het uitvoeren van de werkzaamheden, niet later dan 6 maanden na het tot stand komen van de overeenkomst. Als de Consument niet binnen 6 maanden beschikbaar is voor het uitvoeren van de werkzaamheden, wordt de Consument geacht de overeenkomst geannuleerd te hebben overeenkomstig artikel 4.3 en zal ThermoSolutions de in artikel 4.3 gespecificeerde annuleringskosten in rekening brengen.
6.2
De Consument stelt ThermoSolutions in de gelegenheid het werk vrijelijk en zonder onderbrekingen te kunnen verrichten. De Consument of een door haar aangewezen persoon dient thuis te zijn op de afgesproken dag en tijd om het ThermoSolutions team toegang te verschaffen tot de woning. De ruimten waarin gewerkt dient te worden dienen goed toegankelijk, schoon en droog te zijn. Naden en kieren dienen zowel van binnen alsook van buiten afdoende en tijdig afgekit te zijn door de Consument, dan wel op rekening van de Consument.
6.3
De Consument zorgt er voor dat ThermoSolutions tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens, onder andere de ligging van leidingen, rioleringen en dergelijke, zeker wanneer deze afwijken van de normaliter te verwachten situaties.
6.4
Indien er op een werk subsidie van toepassing kan zijn, dient de Consument deze tijdig en op een juiste wijze aan te vragen. Wanneer ThermoSolutions aanbiedt Consumenten te helpen bij subsidie aanvragen, is zij op geen enkele wijze aansprakelijk indien dat niet, te laat of onjuist door haar of de Consument is geschied.
6.5
De Consument verschaft ThermoSolutions de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor rekening van de Consument.
6.6
De Consument dient er voor te zorgen dat door derden of hemzelf uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van ThermoSolutions behoren maar die voorwaarden zijn voor een deugdelijke en veilige isolatie zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk door ThermoSolutions daarvan geen vertraging ondervindt. Onder deze werkzaamheden vallen onder andere benodigde werkzaamheden die door ThermoSolutions expliciet vermeld zijn op de offerte als voorwaarden tot isoleren (bijvoorbeeld het snoeien van beplanting). Indien niettemin het vermoeden van vertraging ontstaat dient de Consument ThermoSolutions daarvan tijdig en niet later dan 48 uur voor de bevestigde afspraak in kennis te stellen.
6.7
Als de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in dit artikel of omstandigheden welke redelijkerwijs tot het risico van de Consument kunnen worden gerekend, dient de Consument de daarmee direct en indirect verband houdende schade en kosten aan ThermoSolutions te vergoeden.
6.8
Wijzigen van een bevestigde afspraak voor de uitvoering van isolatiewerkzaamheden kan kosteloos, mits ten minste 2 werkdagen van te voren. Bij wijzigingen minder dan 2 werkdagen voor de bevestigde afspraak kan ThermoSolutions EUR 350,- ex btw wijzigingskosten in rekening brengen ter compensatie van gederfde inkomsten en gemaakte kosten.
6.9
Na uitvoering van het werk door ThermoSolutions ontvangt de Consument een factuur voor de uitgevoerde werkzaamheden. De betalingstermijn van deze factuur bedraagt 7 dagen. Bij wanbetaling kan ThermoSolutions besluiten de vordering over te dragen aan een door haar aangesteld incassobureau. De kosten hiervan plus eventuele rente lasten zullen aan de Consument worden doorberekend overeenkomstig de vigerende wettelijke bepalingen.
6.10
De opdrachtgever dient ThermoSolutions toe te staan om ten minste gedurende de uitvoering van de werkzaamheden een reclame-uiting aan/bij het object te bevestigen.
ARTIKEL 7: Kwaliteit, onderzoek, gebreken en garantie
7.1
De Consument dient gebreken aan het werk binnen een bekwame tijd van veertien dagen nadat hij deze na de oplevering heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk aan ThermoSolutions te melden.
7.2
Indien de Consument gebreken ontdekt, moet ThermoSolutions of een door hem aan te wijzen deskundige, voor het kunnen bepalen van mogelijke aansprakelijkheid in de gelegenheid worden gesteld tot het zo nodig verrichten van onderzoek op een voor de Consument minst bezwarende wijze.
7.3
De Consument draagt het volledige risico voor schade veroorzaakt door:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de Consument verlangde constructies en werkwijzen;
– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de Consument ter beschikking zijn gesteld;
– werkzaamheden die zijn verricht ondanks door ThermoSolutions ten tijde van de offerte schriftelijk aangegeven risico’s samenhangend het isoleren van een specifieke woning;
- het niet dan wel niet tijdig aan ThermoSolutions kenbaar maken van kabels, leidingen, draden en dergelijke; Dit doet niet af aan de plicht van ThermoSolutions om de Consument te waarschuwen op grond van het gestelde in artikel 5.3;
7.4
Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van ThermoSolutions, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar ThermoSolutions geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera.
7.5
De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen 7 dagen na levering schriftelijk aan ThermoSolutions te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen 14 dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan ThermoSolutions te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat ThermoSolutions in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient ThermoSolutions in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
7.6
Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe hij ThermoSolutions opdracht gegeven heeft.
7.7
Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
7.8
Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal ThermoSolutions de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van ThermoSolutions, vervangen of zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan ThermoSolutions te retourneren en de eigendom daarover aan ThermoSolutions te verschaffen, tenzij ThermoSolutions anders aangeeft.
7.9
Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten die daardoor zijn ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van ThermoSolutions daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
7.10
Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
ARTIKEL 8 – Meer- en minderwerk
8.1
Met uitzondering van situaties beschreven in artikel 3.5, 4.3 en 6.7 bevat het aanbod een vaste aanneemsom en zal geen meerwerk in rekening gebracht worden, tenzij er duidelijk meer vierkante meters dienen te worden geïsoleerd. Dit wordt dan apart vastgelegd en ondertekend door de opdrachtgever.
8.2
De Consument heeft recht op verrekening van minderwerk in haar voordeel als het aantal geïsoleerde vierkante meters afwijkt van het aantal meters gespecificeerd in het aanbod of andere isolatie elementen of kosten die opgenomen waren in de offerte niet geleverd zijn. Eventuele kortingen opgenomen in het oorspronkelijke aanbod worden naar rato verrekend met het minderwerk.
ARTIKEL 9 – Overmacht
9.1
ThermoSolutions is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
9.2
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop ThermoSolutions geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor ThermoSolutions niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van ThermoSolutions of van derden daaronder begrepen. ThermoSolutions heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat ThermoSolutions zijn verbintenis had moeten nakomen.
9.3
ThermoSolutions kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
9.4
Voor zover ThermoSolutions ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is ThermoSolutions gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
ARTIKEL 10 - Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
10.1
ThermoSolutions is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst ThermoSolutions ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van ThermoSolutions kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
10.2
Voorts is ThermoSolutions bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van ThermoSolutions kan worden gevergd.
10.3
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van ThermoSolutions op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien ThermoSolutions de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
10.4
Indien ThermoSolutions tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
10.5
Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is ThermoSolutions gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
10.6
Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is ThermoSolutions gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
10.7
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door ThermoSolutions, zal ThermoSolutions in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor ThermoSolutions extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij ThermoSolutions anders aangeeft.
10.8
In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het ThermoSolutions vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van ThermoSolutions op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
10.9
Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 11 – Vrijwaring
11.1
De Opdrachtgever vrijwaart ThermoSolutions voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan ThermoSolutions toerekenbaar is. Indien ThermoSolutions uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden ThermoSolutions zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is ThermoSolutions, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van ThermoSolutions en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
ARTIKEL 12 - Toepasselijk recht en geschillen
12.1
Op alle rechtsbetrekkingen waarbij ThermoSolutions partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft.
12.2
De rechter in de vestigingsplaats van ThermoSolutions is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft ThermoSolutions het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
12.3
Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 13. Wijziging voorwaarden
13.1
Van toepassing is steeds de laatste versie zoals die is gepubliceerd op de website van ThermoSolutions.
13.2
ThermoSolutions behoudt zich het recht voor de tekst van de algemene voorwaarden te wijzigen.